Jak mądrze wykorzystać kolor w miejscu pracy?

chair-75562_960_720

Dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek kolory podbijają środowisko pracy. Nowoczesne biura uciekają od nijakiego wzornictwa kabin, jakie charakteryzowały wczesne miejsca pracy, łącząc naturalne odcienie i kolorowe elementy. Obszerne badania połączyły przyjemną estetykę biura ze zwiększoną produktywnością personelu i ogólnym dobrostanem. Miliardy wydano na poprawę psychicznego usposobienia pracowników, a pracodawcy śledzili najnowsze trendy biurowe, takie jak minimalizm, biofilia i „malowniczość”.

Nowoczesna aranżacja biura regularnie obejmuje naturalne materiały, a także monochromatyczne palety kolorów. Stoły i fotele konferencyjne są na porządku dziennym w dzisiejszych miejscach pracy. Biurka dębowe lub sosnowe są preferowane przez pracodawców, promując profesjonalny, a jednocześnie domowy wygląd. Minimalne odcienie, takie jak biel, czerń lub jasnoszary, są uważane za podstawę czystego i uporządkowanego środowiska zawodowego. Podczas gdy kolor, jego wewnętrzna wartość i użyteczność, zostały w pewnym stopniu przeoczone.

Psychologia kolorów a wyposażenie biura

Wiadomo, że kolor wpływa na nasz codzienny stan umysłu. Badania nad psychologią koloru pokazują, jak nasze środowisko może drastycznie zmienić sposób, w jaki się czujemy, działamy i zachowujemy. Różne kolory reprezentują różne nastroje – wywołują podziemne konsekwencje dla tego, jak ludzie czują się zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Projektanci i marketerzy wykorzystują elementy psychologii koloru do promowania podświadomych komunikatów wśród swoich odbiorców. Na przykład Facebook przeszedł ostatnio gruntowny przeprojektowanie, spowodowane pytaniami dotyczącymi prywatności platformy i wykorzystywania informacji konsumenckich. Przeprojektowanie polegało na zmianie z „wielkiej niebieskiej aplikacji” na format w dużej mierze biały. Wcześniej uważano, że niebieski branding reprezentuje swojskość i życzliwość. Zamiast tego biały kolor podkreślał przejrzystość i wiarygodność firmy, próbę ominięcia publicznych skandali. Ten kosztowny remont pokazuje, jak ważne są kolory. Kolory są kluczową częścią tego, jak ludzie kojarzą się ze środowiskiem.

Urządzanie i umeblowanie biura wymaga przemyślenia, na jakie kolory narażeni są pracownicy w pracy. Projektanci biurowi starają się kontrolować schematy kolorów i wybierać te, które promują produktywność i spokój. Chociaż wybór jest nieograniczony, główne opcje kolorystyczne to niebieski, czerwony, zielony lub żółty. Te kolory rzadko są mieszane w tej samej przestrzeni. Użycie jednego koloru pomaga budować poczucie tożsamości – z marką i wśród pracowników – sprzyjając spójności firmy.

Dlatego kolor niebieski jest bardzo popularny w środowisku pracy. Promuje pozytywne nastawienie i spokój, jednocześnie pozostając profesjonalnym. W większości biur występuje element koloru niebieskiego, który pomaga odstresować współpracowników i sprzyja kreatywności. Niebieski doskonale sprawdza się w miejscach pracy, które wymagają skupienia i umiejętności metalowych. Dobry dla miejsc pracy na planie otwartym, w których współpraca jest już obecna, niebieski efekt pobudzi produktywność.