Leasing konsumencki – co to jest?

leasing-konsumencki-co-to-jest_800x533

Wiele osób uważa, że auto w leasing może wziąć tylko i wyłącznie ktoś, kto posiada własną firmę. Nic bardziej mylnego. Leasing konsumencki pozwala na leasingowanie samochodu osobom, które nie prowadzą działalności. Zobaczmy, co warto wiedzieć o tym rozwiązaniu.

Co to jest leasing konsumencki?

Chociaż leasing konsumencki nie jest tak bardzo powszechny, jak inne formy leasingu, to warto wiedzieć, że jest to dość stary twór. Został on bowiem powołany do życia w polskim prawie już w 2011 roku dzięki tzw. I ustawie deregulacyjnej. Przed wejściem tej ustawy, leasing pojazdów był dostępny tylko dla przedsiębiorstw, a za sprawą powyższego dokumentu leasing stał się możliwy również dla osób, które nie prowadzą firmy.

Leasing konsumencki, często zwany też leasingiem prywatnym lub osobistym, nie różni się zbytnio od zwykłego leasingu dla firm. Leasing konsumencki sprawia, że leasingodawca przekazuje leasingobiorcy prawo do korzystania z jakiejś rzeczy, w tym przypadku samochodu, na określony czas w zamian za spłatę rat, bez obowiązku wykupu pod koniec umowy. Zawierając umowę leasingu konsumenckiego, klient nie staje się właścicielem samochodu, a zyskuje tylko prawo do jego użytkowania. Podczas leasingu płaci on regularne raty, a po spłaceniu wszystkich rat leasingowych może wykupić pojazd na własność. Leasingobiorca ma do tego zresztą pierwszeństwo.

Leasing konsumencki – zalety

Leasing konsumencki posiada zarówno zalety, jak i wady. Ich dobre poznanie pozwala na zdecydowanie, czy taka forma finansowania auta będzie dla nas odpowiednia. Zacznijmy od zalet. Przede wszystkim zawarcie umowy na leasing konsumencki jest bardzo proste i wymaga niewielu formalności, szczególnie jeśli porówna się cały proces do ubiegania się np. o kredyt na auto. Dokumenty, które będą potrzebne, aby uzyskać leasing konsumencki, to jedynie dowód tożsamości, wypełniony wniosek o udzielenie leasingu oraz aktualne zaświadczenie o zatrudnieniu i o wysokości osiąganego dochodu. Oprócz tego, zdarza się, że podczas udzielania tego typu leasingu nie sprawdza się zdolności kredytowej czy wpisu do baz typu KRD czy BIK.

Ponadto, leasing konsumencki, a właściwie jego raty są dużo niższe niż w przypadku wspomnianego już kredytu. Firma leasingowa, dzięki współpracy między leasingodawcami a innymi firmami usługowymi, może zaproponować swoim klientom różnego rodzaju rabaty np. ubezpieczenie na lepszych warunkach. Pozwala to na zaoszczędzić na sprzęcie do auta i wielu usługach. Dużą zaletą jest również elastyczność – klient może dowolnie ustalać warunki umowy – np. związane z wyborem auta do leasingu czy czasem jego użytkowania. Oprócz tego, klient ma dowolność co do zatrzymania auta – po leasingu może je wykupić, ale jeśli nie chce, to nie musi tego robić.

Leasing konsumencki – wady

Decydując się na leasing konsumencki warto wziąć pod uwagę również jego wady. Do tych najpopularniejszych bez wątpienia zalicza się to, że leasingobiorca nie jest właścicielem auta. Oznacza to, że np. w przypadku kradzieży lub zniszczenia auta umowa leasingu wygasa, a leasingodawca pozostaje z niczym.

Wiele osób za dużą wadę wskazuje również to, że leasing konsumencki powoduje, że leasingobiorca musi wykupić liczne dodatkowe ubezpieczenia, np. OC i AC, NNW i assistance (ASS).

Czy warto iść na kurs pierwszego tańca?