EuroTunel – ile to naprawdę tuneli i inne ciekawostki

lights-1577471_960_720

Tunel pod kanałem La Manche przebiega w odległości około 51 kilometrów od terminalu w pobliżu Folkestone po angielskiej stronie do Calais we Francji jest dziełem współczesnej architektury. Biorąc pod uwagę, że tunel w rzeczywistości składa się z trzech tuneli (po jednym do podróży w każdym kierunku z tunelem serwisowym pomiędzy nimi), załogi wykonały znacznie więcej niż 51 kilometrów tuneli… bliżej około 155 kilometrów.

Projekt finansowany ze środków prywatnych, który ostatecznie kosztował 14,7 miliardów dolarów, umożliwił 500 podmorskich podróży pociągiem dziennie z prędkością sięgającą prawie 160 kilometrów na godzinę.

Przywracanie budowy Chunnel na właściwe tory

Zanim były dostępne bilety na Eurotunel jakie znamy dzisiaj, projekt budowy odcinka podmorskiego między Anglią a Francją rozpoczął się na dobre w 1986 r. Jednak w miarę postępu prac właściciel, Eurotunnel, i anglo-francuskie konsorcjum odpowiedzialne za projektowanie i budowę, TransManche Link, borykali się z:

• wysokimi kosztami,
• harmonogramem,
• problemami z bezpieczeństwem.

Do 1990 roku wielu obawiało się, że projekt nigdy nie zostanie ukończony. Zaangażowanie firmy Bechtel rozpoczęło się w 1987 r., Rok po tym, jak projekt otrzymał zielone światło, poprzez objęcie kluczowej roli kierowniczej samodzielnym oddelegowanym dyrektorem. Kiedy stało się jasne, że projekt jest zagrożony, Eurotunnel wezwał Bechtel do przywrócenia projektu na właściwe tory. Firma Bechtel pomogła w zarządzaniu projektem do jego pomyślnego zakończenia w 1994 r., Zapewniając ekspertyzę zarządczą, techniczną i budowlaną, co pomogło przywrócić zaufanie inwestorów i instytucji finansowych. Rok 1990 okazał się przełomowy dla przełomu w niegdyś oblężonym projekcie.

Tunel pod kanałem La Manche okazał się dobrodziejstwem dla podróżnych i branży transportowej, radykalnie skracając czas podróży między Londynem a Paryżem. Podróż stała się jeszcze szybsza w 2007 r., kiedy rozpoczęto obsługę na High Speed 1, szybkiej linii kolejowej łączącej tunel z centrum Londynu – również w ramach projektu Bechtel.

W 2013 roku na szynach między Wielką Brytanią a Francją jechało rekordowe 20,4 mln pasażerów. Pasażerowie i towary mogą podróżować poza Francję, aż do Brukseli.

Najważniejsze fakty dotyczące najdłuższego na świecie tunelu podmorskiego

• Pierwsza propozycja budowy tunelu łączącego Anglię i Francję pochodzi z 1802 roku.
• Chunnel łączy Folkestone w hrabstwie Kent w Anglii z Coquelles w Pas-de-Calais we Francji.
• Tunel pod kanałem La Manche składa się z dwóch tuneli kolejowych i jednego tunelu serwisowego, każdy o długości 51 kilometrów.
• Część podmorska ma prawie 38 kilometrów długości.
• Zespół projektowy wykorzystał 11 gigantycznych, sterowanych laserowo maszyn do drążenia tuneli.

W tunelu jest zastosowana dzisiaj najnowocześniejsza ochrona przeciwpożarowa. Oprócz wydajnych i elastycznych systemów wentylacji i komunikacji dostępne są: komory aparatury elektrycznej z drzwiami przeciwpożarowymi, czujnikami dymu i instalacjami gaśniczymi.

Polecamy:
Od czego zacząć nauką pływania? Poradnik