Jak rozmawiać z wykonawcą analizy rynku, by zmaksymalizować korzyści?

business-1836990_1280

Korzyści płynące z analizy rynku są powszechnie znane. Jednak nawet ich znajomość oraz znalezienie dobrego wykonawcy nie wystarczą, jeśli nie wspomożemy go odpowiednio w pracy. Co zrobić, aby nasz projekt pt. “analiza rynku” okazał się jak największym sukcesem i przyniósł spodziewany zwrot z inwestycji?

Istnieje kilka czynników, które okazują się w praktyce niezwykle ważne z punktu widzenia efektywności samego procesu analizy rynku i rezultatów końcowych. Pokazują one m.in., jak wielka jest rola samego zleceniodawcy. Jak istotne jest zrezygnowanie z podejścia, że samo znalezienie wykonawcy i sfinansowanie analizy wystarczy, by osiągnąć z niej maksymalne korzyści. Jakie to czynniki? Zacznijmy od tego najbardziej prozaicznego.

Korzystna lokalizacja wykonawcy badania rynku

W trakcie procesu selekcji wykonawcy analizy rynku, warto wziąć pod uwagę czynnik geograficzny. Jak pokażemy w dalszej części artykułu, bliska współpraca i znajomość lokalnego kontekstu danego biznesu/branży, są w stanie zrobić ogromną różnicę. Komunikacja internetowa w wielu przypadkach może po prostu nie wystarczyć. Od czasu do czasu niezbędne mogą okazać się wspólne warsztaty, Wzorowa musi być także wymiana informacji. W wielu przypadkach, firma poszukuje zaufanego wykonawcy, któremu mogłaby powierzać podobne projekty w przyszłości. Im dłuższa współpraca, tym geograficzna bliskość wykonawcy staje się jeszcze ważniejsza. Dla firm poszukujących badaczy rynku z Krakowa ciekawym wyborem może okazać się Quantify.

Poprawne określenie celów analizy

Gdy już wybierzemy odpowiedniego wykonawcę, musimy koniecznie dopracować założenia analizy (cele). Będą one miały kluczowe znaczenie zarówno na jej koszt, jak i rezultaty. Inaczej będzie ona wyglądać, gdy skupimy się na analizie konkurencji, inaczej gdy będziemy chcieć zrozumieć, jaki wpływ na rynek będzie miało wprowadzenie nowego produktu o określonych parametrach. Jeszcze inaczej, gdy celem będzie analiza możliwości wejścia na nowy rynek. Warto pamiętać, że analiza rynku to przede wszystkim jak najdokładniejszy opis naszej sytuacji z perspektywy konkretnych celów/akcji, jakie chcemy podjąć.

Określenie warunków współpracy

Przed rozpoczęciem prac, w trakcie podpisywania umowy, należy dokładnie omówić warunki współpracy. Spośród wielu kwestii, jedną z istotniejszych jest ustalenie, czy ukończoną analizę rynku dostaniemy na wyłączność (czyt. wykonawca nie będzie miał prawa przekazać jej nikomu innemu, czy to odpłatnie, czy nieodpłatnie).

Przekazania ważnych informacji / proaktywna postawa

W trakcie prac nad analizą, należy wspierać wykonawcę tak dobrze, jak tylko umiemy. W końcu to my najlepiej rozumiemy specyfikę naszego rynku. Posiadamy też mnóstwo jakościowych i ilościowych danych, które mogą się okazać pomocne wykonawcy. Konieczna jest tutaj postwa proaktywna – nie czekajmy na zapytania ze strony wykonawcy, dzielmy się naszymi pytaniami, informacjami i spostrzeżeniami z własnej inicjatywy. Jakość analizy wiele na tym zyska.

Zwiększanie świadomości nt. analizy rynku

Analiza rynku to szeroki temat. Im więcej o nim wielu, tym lepiej będziemy w stanie pomóc wykonawcy. Na początek, zapoznaj się z teorią, by poznać elementy składowe typowej analizy. Wówczas będzie w stanie bardziej kompleksowo pomóc wykonawcy w stworzeniu jak najlepszego badania. Jest to przecież najbardziej w twoim interesie.

Podjęcie decyzji o stworzeniu analizy rynku to ważny i dobry krok, ale by osiągnąć płynące z niej korzyści, potrzeba zaangażowania na każdym etapie kontaktu z wykonawcą. Powodzenia w tworzeniu najwyższej jakości analiz!