Zakładasz swoją firmę? Kilka porad na start

meeting-room-730679_960_720

Dla rozsądnego, przyszłego przedsiębiorcy, każda rada jest na tzw. „wagę złota”. Ci, którzy myślą, że wszystko wiedzą, mogą się mocno rozczarować wtedy, gdy samo życie zweryfikuje ich zarówno wiedzę jak i predyspozycje. Nie istnieje człowiek na tej planecie, który by wiedział wszystko. Wiedza, jest jak woda. Jeśli jest świeża (nowo nabyta) – jest czysta, przejrzysta. Jeśli zaś jest stara, wtedy jest brudna i mętna.

Zawsze można coś pominąć, czegoś nie dopatrzyć, popełnić jakiś błąd, który może skutkować (w przypadku przedsiębiorców) nawet karami finansowymi. To dlatego warto słuchać rad innych, którzy często „zjedli zęby” na gruncie zakładania firm, załatwiania i rozmów w urzędach, a także (a nawet przede wszystkim) na odpowiednich inwestycjach, potrzebnych początkującemu przedsiębiorcy.

Jakie inwestycje w nowej firmie?

Ktoś może pomyśleć, że jeśli zakłada firmę, to zacznie już niedługo zarabiać tyle, że nie będzie musiał się przejmować o swój dalszy byt. Jakże bardzo się myli taki przedsiębiorca. Dlaczego? Praca na własny rachunek jest często bardzo wymagająca. O wszystko trzeba się troszczyć – szczególnie na początku. Trzeba zdobywać potencjalnych klientów, oferować im konkurencyjne ceny, a może się okazać, że właśnie na początku nie stać nas na to. Żeby jednak interes zaczął się odpowiednio kręcić, trzeba zainwestować.

Na początku najlepiej zainwestować w odpowiednie miejsce (lokal) i jeśli firma zamierza działać na Pomorzu, warto poszukać odpowiednie powierzchnie biurowe w Gdańsku. Dlaczego w Gdańsku? Oczywiście, można i w Krakowie, ale jeśli zamierzamy działać na Pomorzu, to Gdańsk jest jedną z najlepszych opcji naszego zakwaterowania. Poza tym, powinno to być biuro odpowiednie do możliwości firmy. Bardzo nieodpowiedzialne byłoby wynajęcie olbrzymiej powierzchni w samym centrum i wstawienie w niej jednego biurka z olbrzymim fotelem. To tak, jakby ktoś otwierał firmę samochodową (np. warsztat) i zamiast zainwestować w narzędzia, podnośniki itp., zakupił np. porsche, czy ferrari. A co? Przecież go stać. Tylko na jak długo?

Z urzędami trzeba spokojnie i pomalutku

Żadnego urzędnika nie interesuje nasza rzetelność, czy prawdomówność. Urzędnik musi mieć dowody – czyli różne dokumenty, poświadczające, że np. mówimy prawdę. W urzędach nic nie jest na tzw. „język”. Bez dowodów, możemy znacznie się pogrążyć. Dlatego trzeba tego pilnować już od samego początku istnienia firmy. Jeśli nie radzimy sobie z tego typu rzeczami, warto zatrudnić księgową, lub wynająć biuro rachunkowe. Wystarczy tylko dostarczać im wszelkie faktury, czy rachunki (w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, czy rodzaju podatku, jaki odprowadzamy do Urzędu Skarbowego – dla przedsiębiorców są to różne zobowiązania i można sobie wybrać, jakie nam najbardziej pasuje i jakie będzie dla nas najkorzystniejsze). Właśnie do tego będzie potrzebna odpowiednia księgowa. Trzymanie finansów firmy z „żelaznej dłoni” (a także rozsądnej), sprawi, że firma znacznie szybciej zacznie prosperować i nabierać pozytywnych finansowych kształtów.