Czego musisz pilnować w księgowości jako osoba samozatrudniona?

pexels-andrea-piacquadio-3783879

Jeśli nie masz pewności, które konta musisz prowadzić jako osoba samozatrudniona, nie martw się. Wyjaśnimy, czego potrzebujesz i jak biuro rachunkowe z Gdańska może Ci w tym pomóc.

Jakie dokumenty księgowe muszę prowadzić?

Kiedy jesteś samozatrudniony, musisz przechowywać informacje o dochodach i wydatkach Twojej firmy. Musisz także mieć ewidencję swoich dochodów osobistych. Jeśli jesteś spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, musisz prowadzić różne rejestry. Dowiedz się więcej o prowadzeniu dokumentacji dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – jeśli to jest zakres tematyczny, który Cię interesuje.

Jak prowadzić konta samozatrudnionych

Zanim zaczniesz prowadzić swoje konta, musisz wybrać metodę księgowania. Do wyboru są dwie różne metody księgowania.

Rachunkowość memoriałowa (faktura) oznacza, że zarówno przychody, jak i wydatki są rejestrowane przed zapłaceniem pieniędzy, na przykład w momencie wysłania lub otrzymania faktury.

Rachunek kasowy oznacza, że faktura lub faktura dostawcy są rejestrowane tylko w dniu faktycznego dokonania płatności. Ta metoda jest dostępna tylko dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą z określonym obrotem. Obie metody mają swoje plusy i minusy i możesz wybrać tę, która najbardziej odpowiada Twojej firmie.

Regularnie rejestruj swoje transakcje

Pierwszym krokiem do prowadzenia rachunków na własny rachunek jest rejestrowanie transakcji. Regularne rejestrowanie transakcji oznacza, że Twoje konta będą zawsze aktualne. Najłatwiejszym sposobem rejestrowania transakcji jest korzystanie z oprogramowania księgowego online z funkcją kanałów bankowych.

Kanały bankowe łączą Twoje konto bankowe z oprogramowaniem księgowym, dzięki czemu wszystkie Twoje transakcje są automatycznie importowane. Wystarczy je nagrać. Funkcje takie jak rejestrowanie wielu transakcji jednocześnie i automatyczne dopasowywanie podobnych transakcji pozwalają zaoszczędzić jeszcze więcej czasu. Kanały bankowe oznaczają, że jest mniej prawdopodobne, że zapomnisz o transakcjach i przegapisz coś ważnego.

Wybierz odpowiednie konto

Prowadząc rachunki, rejestrujesz swoje transakcje za pomocą planu kont. Plan kont to zestawienie kont wykorzystywanych w prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Każda transakcja musi zostać zarejestrowana na odpowiednim koncie w zależności od rodzaju. Nauka planu kont może być skomplikowana. Oprogramowanie księgowe ułatwia to, korzystając z inteligentnych szablonów księgowych, które pomagają rejestrować transakcje na odpowiednim koncie, bez konieczności uczenia się czegokolwiek.

Wysyłaj i rejestruj faktury

Musisz nie tylko rejestrować transakcje, ale także faktury. Kiedy wysyłasz faktury, pamiętaj o zapisaniu zarówno faktury, jak i płatności w swojej księgowości. Jeśli korzystasz z metody memoriałowej, pamiętaj o zapisaniu faktury podczas jej wysyłania. Najprostszym sposobem na upewnienie się, że prawidłowo rejestrujesz faktury, jest użycie oprogramowania księgowego ze zintegrowanym fakturowaniem. Wtedy możesz po prostu wysłać fakturę i zapisać ją w swojej księgowości bez konieczności przełączania się między oprogramowaniem.

Artykuł przygotowany z firmą “Doradca finansowy Szczecin

Eksperci Finansowi Szczecin
ul. Kaszubska 19
Szczecin 70-402
woj. zachodniopomorskie

tel: +48 531 930 716