Jak stworzyć CV lepsze od innych?

woman-792162_640

CV pełni w procesie rekrutacyjnym rolę tożsamą z tą, którą pełni wizytówka wręczona potencjalnemu kontrahentowi w czasie spotkania biznesowego – forma i treść bardzo szybko pozwolą zweryfikować, czy Nasza oferta jest warta rozważenia. Dlatego warto poświęcić nieco czasu nie tylko na przygotowaniem porządnej „cefałki” od strony merytorycznej, ale również od strony wizualnej.

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest wysyłanie „klonów” swojego CV w odpowiedzi na oferty Pracy. O ile w przypadku prostych zajęć tymczasowych, w których podstawowym kryterium jest „kto pierwszy ten lepszy” taka taktyka może się sprawdzić, o tyle w przypadku „poważnych ofert” nie masz większych szans na zakwalifikowanie się do kolejnego etapu rekrutacji. Oczywiście dostosowywanie CV pod konkretne oferty zajmuje trochę czasu, jednak wzięcie udziału w mniejszej liczbie rekrutacji przyniesie więcej korzyści, niż działanie metodą kopiuj-wklej.

Należy również unikać „klasycznych” czarno-białych CV. To co jeszcze kilkanaście lat temu było standardem, dzisiaj jest już całkowicie nieaktualne (może z wyjątkiem urzędów, w których taka bardzo klasyczna forma jest nadal dobrze widziana) i najprawdopodobniej skaże Twoją kandydaturę na zalegnięcie pod stosem innych. CV musi być nie tylko treściwe, dobrze skonstruowane i przejrzyste – powinno się też wyróżniać nowoczesną, estetyczną formą, wspomagającą jego czytelność. Odpowiednie wyeksponowanie kluczowych elementów, stosunkowo duże zdjęcie, zaakcentowanie swojego imienia i nazwiska oraz użycie pastelowych kolorów jako wyróżników uchroni dostarczony przez Nas dokument przed zatonięciem w górze innych. Trzeba jednak w tym miejscu podkreślić, że należy to robić z daleko idącym umiarem i poczuciem estetyki. Fikuśne wzorki, emotki, wielokolorowe czcionki oraz „ozdobne” tła są zdecydowanie złym pomysłem, bez względu na stanowisko o jakie się ubiegasz.

Na koniec pozostaje element, który właściwie powinien znaleźć się na pierwszym miejscu, ponieważ ma kluczowe znaczenie dla odbioru życiorysu kandydata. Kluczem do sukcesu jest właściwe rozmieszczenie treści w dokumentach aplikacyjnych. Pamiętajmy o tym, że w większości przypadków przez ręce rekruterów dziennie przewijają się dziesiątki, a nawet setki CV i listów motywacyjnych. Z oczywistych względów, mimo profesjonalizmu i najszczerszych chęci, musi to powodować znużenie. A to z kolei prowadzi do sytuacji, w której rekruter otrzymujący kolejny źle sformatowany blok tekstu najpewniej nie poświęci mu większej uwagi. Dlatego przygotowując własne CV dane powinniśmy umieścić w kolejności w jakiej ludzki wzrok naturalnie przesuwa się po stronie, tj. od lewej do prawej, w której najważniejsze (w tym przypadku będą to umiejętności oraz doświadczenie zawodowe) informacje umieszczamy na górze strony, natomiast te mniej istotne (np. cechy i zainteresowania) w jej dolnej części.