Skrzynia biegów w Twoim samochodzie – bazowa wiedza

Przechwytywanie

Skrzynia biegów (przekładnia) to urządzenie mechaniczne służące do zwiększania wyjściowego momentu obrotowego lub zmiany prędkości silnika. Wał silnika jest połączony z jednym końcem skrzyni biegów i poprzez wewnętrzną konfigurację kół zębatych skrzyni biegów zapewnia zadany wyjściowy moment obrotowy i prędkość określoną przez przełożenie.

Wysoki moment obrotowy jest wymagany do uruchomienia pojazdu w stanie spoczynku, przyspieszenia, pokonywania wzniesień, ciągnięcia ładunku i stawienia czoła innym oporom. Jednak silnik spalinowy pracuje w ograniczonym zakresie efektywnych prędkości, co daje stosunkowo niski moment obrotowy. W takiej sytuacji za utknięcie odpowiada silnik, a pojazd odpoczywa, jeśli prędkość spadnie poniżej limitu.

Skrzynia biegów – podstawy

Wytwarzany przez silnik moment obrotowy rośnie w granicach wraz ze wzrostem prędkości obrotowej i osiąga wartość maksymalną przy pewnych dominujących obrotach. Jeśli silnik łączy się bezpośrednio z osią napędową, prędkość obrotowa silnika może się zmniejszyć.

Ze względu na zmienny charakter oporu pojazdu powodujący zmiany obciążenia i nachylenia, wymaga to, aby moc silnika była dostępna w szerokim zakresie prędkości drogowych. Stąd z tego powodu prędkość obrotowa silnika utrzymywana jest za pomocą przekładni redukcyjnej, dzięki czemu koła jezdne obracają się z odpowiednią prędkością dostosowaną do warunków pracy pojazdu. Dlatego konieczne jest wprowadzenie pojedynczego zwielokrotnienia momentu obrotowego na tylnej osi i w tym celu przewidziany jest zmienny mnożnik w skrzyni biegów.

Aby utrzymać prędkość obrotową silnika we wszystkich warunkach obciążenia i prędkości pojazdu, skrzynia biegów wykorzystuje system utrzymania prędkości obrotowej silnika, jednocześnie poświęcając tę samą prędkość drogową. Aby silnik mógł szybciej pracować na kołach szosowych, a także zwielokrotnić moment obrotowy, wymagane są właściwie działające skrzynie biegów Opel bądź inne w zależności od modelu samochodu.

Najważniejsze części skrzyni biegów

Wał sprzęgłowy to wał, który pobiera moc z silnika, aby zasilać inny wał. Wał sprzęgłowy lub wał napędowy jest połączony przez sprzęgło, a gdy sprzęgło jest włączone, wał napędowy również się obraca. Tylko jeden bieg jest zamocowany na wale sprzęgła, a ten silnik obraca się z taką samą prędkością jak wał korbowy. Ponadto wał napędowy i wał główny są w tej samej linii.

Wał pośredni to wał, który łączy się bezpośrednio z wałem sprzęgła. Posiada przekładnię, która łączy go z wałem sprzęgła oraz z wałem głównym. Może pracować przy prędkości obrotowej silnika lub niższej, w zależności od przełożenia.

Wał główny lub wał wyjściowy, który obraca się z różnymi prędkościami, a także zapewnia pojazdowi niezbędny moment obrotowy. Wał wyjściowy jest wałem wielowypustowym, dzięki czemu koło zębate lub synchronizator można przesuwać w celu włączenia lub wyłączenia.
Łożyska są wymagane do podparcia części obrotowej i zmniejszenia tarcia.