Reklama i Kraków. Co warto wiedzieć o promocji w Krakowie?

city-1283864_1920

Reklama i Kraków. Co warto wiedzieć o promocji w Krakowie?

Kolorowa, jaskrawa, niemalże krzycząca z każdego zaułka – tak często postrzegana jest reklama. Dla jednych jest to ważny element działalności, dla drugich nieodzowny element składowy miasta który wzbogaca i ubarwia zabytkowe centrum Krakowa.

W rzeczywistości Kraków i reklama mają wspólną, długą historię, a obecne działania promocyjne w mieście sprawiają, że historia ta jest kontynuowana.

Reklama w Krakowie niegdyś

Muzeum Historyczne Miasta Krakowa w ubiegłym roku zapraszało na wystawę poświęconą reklamie w Krakowie w II połowie XIX wieku i na początku wieku XX. Wystawa w Kamienicy Hipolitów, w całości poświęcona sposobom oddziaływania na ówczesnych kupujących, spotkała się z ciepłym odbiorem mieszkańców stolicy Małopolski oraz turystów.

Potencjalni nabywcy towarów i usług już ponad 100 lat temu spotykali w Krakowie różnorodne formy reklamy. Były to głównie afisze, plakaty i wywieszki, a także ulotki, druki firmowe i odpowiednio oznakowane papiery pakunkowe. Zdarzały się również wyrafinowane formy reklamowe, jak choćby bombonierki z czekoladkami, puszki po herbacie i kawie, a nawet drobne upominki ozdobione nazwiskami jubilerów, zegarmistrzów czy bankierów. Największą siłę oddziaływania miały jednak inserty, czyli materiały drukowane w prasie, księgach adresowych i w informatorach miejskich.

W dawnym Krakowie powszechne były również okna wystawowe, przyciągające klientów i wskazujące, jakie artykuły lub usługi są oferowane wewnątrz. O wadze witryn w krakowskiej reklamie przedwojennej świadczy konkurs na najlepszą aranżację, organizowany przez lokalnych kupców i władze miasta.

Co ciekawe, na wystawie w Muzeum prezentowano nie tylko tradycyjne szyldy, ale i zapowiedź nowoczesnej technologii – neonów. Neony w dawnym Krakowie były czymś wyjątkowym, wyróżniającym miasto Kraka spośród biedniejszych ziem dawnej Galicji. Ponadto już na początku XX wieku krakowski kupiec kolonialny, Juliusz Gross, przy współpracy z artystami Anną i Franciszkiem Seifertami, wypracował jednolity i estetyczny przekaz firmowy, stający się znakiem rozpoznawczym jego biznesu. Tym samym, Gross dołączył do grona prekursorów tworzenia wizerunku organizacji, takich jak Peter Behrens. Bahrens już w pierwszej i drugiej dekadzie XX wieku zaprojektował program corporate identity dla AEG, obejmujący logo, reklamy produktów AEG, architekturę, wygląd stosik wystawowych i innych materiałów, które wpływały na rozpoznawalność marki.

Krakowska reklama – powrót do dawnej świetności

Reklama w Krakowie obecnie jest urozmaicana o kolejne elementy, lecz wciąż można w niej zauważyć ślady przeszłości. W 2011 roku miasto wprowadziło przepisy dotyczące utworzenia Parku Kulturowego Stare Miasto, przez co wszystkie reklamy znajdujące się w obrębie Plant muszą być zgodne ze szczegółowymi wytycznymi. Zabronione jest używanie jaskrawych kolorów, a markizy i daszki nie mogą zasłaniać detali zabytkowych kamienic i innych budynków. Krakowska reklama na Starym Mieście uchodzi dzięki temu za wzorcową, a jej estetykę doceniają klienci sklepów, kawiarni i innych punktów usługowych.

Ponadto w 2015 roku wprowadzono tak zwaną ustawę krajobrazową, której przepisy dotyczyły przedmiotów takich jak warunki usytuowania małej architektury i reklama. Kraków wprowadził ustalenia w sposobie reklamowania, odmienne dla każdej ze stref, na jakie podzielono miasto. Przedsiębiorcy początkowo sceptycznie podchodzili do nowych przepisów, jednak dziś można zauważyć, że większość z nich poprawiło identyfikację wizualną firmy i sięgnęło po estetyczne formy reklamy. Dzięki temu krakowska reklama coraz częściej zachwyca zamiast szpecić, a miasto pięknieje z dnia na dzień.

Jak obecnie reklamować się w Krakowie?

Przedsiębiorcy, którzy chcą reklamować się w Krakowie, mogą stawiać na wiele form, pomimo obowiązywania różnych ograniczeń. Lokalne agencje reklamowe przygotowują materiały promocyjne zgodne z ustawą krajobrazową, a także z zasadami Parku Kulturowego Stare Miasto. Szyldy, banery, kasetony czy litery 3D mogą być zamieszczane nawet w ścisłym centrum Krakowa, jeżeli agencja zaprojektuje je zgodnie z przepisami.

Reklama w Krakowie może przyjąć niemalże każdą formę w zależności od tego, w jakiej części miasta się znajdzie. Na obrzeżach można bez przeszkód stosować billboardy, które już z daleka będą informować o ofercie danej firmy lub sklepu. Po całym mieście mogą poruszać się samochody oklejone folią laminowaną lub z plotera, z której wycina się napisy lub logo. Mobilna reklama dociera do różnych dzielnic i na wiele osiedli, zwiększając siłę przekazu reklamowego i jego efektywność. Dodatkowo samochód oklejony folią nie jest objęty żadnymi restrykcjami, dzięki czemu promocja tego typu jest dozwolona w całym Krakowie.

Reklama w centrum Krakowa

Bliżej centrum Krakowa dobrze sprawdzają się przede wszystkim tradycyjne formy reklamy, jak ulotki, zaproszenia, plakaty i inne akcydensy. W przypadku materiałów drukowanych szczególnie ważne jest wcześniejsze zaprojektowanie jednolitej identyfikacji wizualnej – jej wagę zauważył już Juliusz Gross, który prowadził biznes w przedwojennym Krakowie. Stosowanie spójnej estetyki w poligrafii oraz zasad poprawnej typografii sprawia, że nawet z pozoru zwykłe ulotki przyciągają klientów i zwiększają zyski przedsiębiorstwa.

Materiały poligraficzne warto wykorzystywać przede wszystkim w krakowskiej reklamie restauracji i kawiarni. Estetyczne, laminowane menu, ustawione na stojaku przed wejściem do lokalu, zachęca turystów do zapoznania się z ofertą oraz do złożenia zamówienia. Podobnie działa ulotka informująca o rabacie w określonych godzinach bądź na nowe danie z menu. Plakat, na którym pojawi się informacja o organizacji wieczoru poetyckiego lub muzycznego w klubokawiarni, sprawia natomiast, że cała sala wypełnia się gośćmi.

W centrum Krakowa sprawdzają się również subtelne formy reklamy, które wykorzystują łatwość zapamiętywania logo lub nazwy firmy. Papier firmowy z logo, na którym drukuje się zaproszenia dla klientów restauracji na kolację, czy też ozdobny papier do pakowania słodkich wypieków w cukierni, zapadną klientowi w pamięć, a ponowny kontakt z marką wywoła pozytywne skojarzenia. W ten sposób nawet najprostsze formy reklamy budują rozpoznawalność firmy, czerpiąc jednocześnie z dawnych osiągnięć Juliusza Grossa i jemu podobnych, jak i z nowoczesnych technologii, umożliwiających tworzenie trwałych akcydensów czy tłoczenie ozdobnych ornamentów na papierze.

Przyszłość krakowskiej reklamy

Wiele wskazuje na to, że reklama w Krakowie ma ogromne pole do rozwoju. W mieście otwierają się setki nowych firm, restauracji, kawiarni i sklepów, które mają dużą świadomość tego, jak ważna jest promocja przedsiębiorstwa. Ograniczenia w postaci stworzenia Parku Kulturowego Stare Miasto i wprowadzenia ustawy krajobrazowej nie wpływają negatywnie na działalność agencji reklamowych – wręcz przeciwnie, liczba zamówień na materiały promocyjne oraz projekty kompleksowej identyfikacji wizualnej wraz z profesjonalną księgą znaku rośnie. Krakowska reklama staje się dzięki temu coraz lepiej zaplanowana i przemyślana, co wiąże się z profitami zarówno dla firm, jak i samego miasta.

Lokalne agencje reklamowe rozumiejąc złożoność procesów prowadzących do powstania wpasowanej reklamy, posiadają rozbudowane oferty które można wyszukać w wyszukiwarce internetowej wpisując np. słowa: reklama Kraków, reklama w Krakowie, banery reklamowe Kraków.

Spacerując dziś po Krakowie, widzi się mniej krzykliwych, intensywnych reklam. W ich miejscu pojawiają się estetyczne szyldy, kasetony i inne elementy, wpisujące się w lokalną architekturę i współgrające z miejską architekturą. Być może wkrótce inne polskie miasta zaczną czerpać z doświadczeń Krakowa z reklamą, stając się piękniejszymi i przyjaźniejszymi dla mieszkańców oraz turystów.