Rejsy po Wiśle – kto dba o bezpieczeństwo turystów?

krakow-2893783_640

Rejsy po Wiśle cieszą się sporym zainteresowaniem turystów i osób poszukujących aktywnego wypoczynku. To okazja do relaksu na łonie natury oraz podziwiania pięknego polskiego krajobrazu. Trzeba jednak pamiętać, by do rejsu wybierać statki czy jednostki pływające, które są w dobrym stanie technicznym i są w stanie zagwarantować pasażerom stuprocentowe bezpieczeństwo.

Rejsy po Wiśle, a także po innych rzekach, wydają się o wiele bezpieczniejsze niż rejsy po pełnym morzu. Rzeka nie jest bowiem aż tak groźnym i nieprzewidywalnym żywiołem, co oczywiście nie oznacza, że możemy bagatelizować wszelkie kwestie bezpieczeństwa. Armatorzy, którzy posiadają statki wycieczkowe pływające po Wiśle, musza zadbać o to, by ich jednostki były w pełni sprawne, odporne na uszkodzenia i doskonale przygotowane do każdego sezonu.

Remonty w sezonie zimowym

Choć w sezonie zimowym statki najczęściej nie kursują, nie oznacza to jednak, że armator czy właściciel jednostki pływającej nie ma nic do roboty. Dobry czas na remont statków to właśnie sezon zimowy, gdy często jednostki są wyjęte z wody, znajdują się w hangarach czy w innych miejscach przystosowanych do remontu. Po każdym sezonie trzeba zrobić kompleksowy przegląd statku, z uwzględnieniem przeglądu całego kadłuba, maszyn, urządzeń oraz innego osprzętu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania jednostki pływającej. Przed zimą należy wykonać wszelkie prace serwisowe i konserwacyjne, czyszczenie instalacji elektrycznych, gazowych lub paliwowych, a także dokładne prace na kadłubie. Powierzchnia łodzi może być zniszczona czy uszkodzona – takie usterki trzeba naprawiać od razu, nie czekając na wiosnę i przygotowywanie statku do ponownego pływania. Nawet niewielkie uszkodzenia mogą bowiem przez kilka zimowych miesięcy znacznie się powiększyć, co spowoduje, że wiosenne naprawy będą trwały zdecydowanie dłużej.

Sporo czasu na naprawy

Sezon zimowy pozwala na bardzo dokładne zaplanowanie i wykonanie wszelkich prac związanych z utrzymaniem statku w jak najlepszym stanie technicznym. To czas nie tylko na remonty łodzi ale również na poprawę jakości jej wyposażenia. Nie zapominajmy, że statek to nie tylko skomplikowana maszyneria wymagająca stałej konserwacji, ale również pokład, ławki czy inne miejsca do obsługi pasażerów. Warto zadbać, aby także one były poddane gruntownym pracom konserwacyjnym, zabezpieczone przed działaniem szkodliwych czynników atmosferycznych i przygotowane do zimowania. Im lepiej jednostka pływająca będzie przygotowana do sezonu zimowego, tym mniej prac konserwacyjnych czy serwisowych trzeba będzie przeprowadzać na wiosnę. A to oczywiście spora oszczędność zarówno czasu, jak i pieniędzy. Warto pamiętać, że im mocniej statek eksploatowany, tym więcej uwagi trzeba poświęcić jego remontom i naprawom.