Pomysł na biznes: zakładanie basenów przydomowych

2Authenreith (8)

Już od dłuższego czasu po głowie chodził Ci pomysł o założeniu własnej działalności. Jeszcze tak niedawno pracowałeś całą parą w firmie budowlanej, jednakże stan Twojego zdrowia nie bardzo Ci już na to pozwolił. Jesteś jednak osobą, która nie potrafi bezczynnie siedzieć w miejscu, a Twoim zdaniem dla takich osób najlepszym wyjściem jest własna działalność gospodarcza.

Jaki pomysł na działalność?

Kiedyś pracowałeś przy remoncie pięknego domu pewniej zamożnej rodziny. W ogrodzie ujrzałeś niezłą atrakcję, a mianowicie dosyć sporych rozmiarów basen. Utkwiło Ci to w pamięci, gdyż nie na co dzień spotyka się takie widoki. To było dosyć dawno temu. Teraz są zupełnie inne czasy. Polskie społeczeństwo ma szerszy światopogląd, stało się bardziej nowoczesne i wymagające pod względem komfortu swojego życia. Dzisiaj baseny w ogrodach nie są czymś budzącym ogromne zdziwienie. Polacy bardzo często budując dom, decydują się od razu na postawienie basenu przydomowego. Wielu z nich zamawia także ich wykonanie przy domach zbudowanych znacznie wcześniej. Dlatego też zdecydowałeś się uderzyć właśnie w tym kierunku. Postanowiłeś, że stworzysz firmę, która będzie zajmowała się zakładaniem basenów przydomowych. Jakie kroki powinieneś podjąć przed oficjalnym zgłoszeniem swojego pomysłu?

Krok pierwszy, czyli badanie rynku

Wiadomym jest, iż przed wejściem na dany rynek ze swoim produktem lub usługą trzeba przeprowadzić jego dokładne badanie. Na czym ono polega? Odpowiedź znajdziesz poniżej. Badanie rynku to nic innego, jak wszelkie czynności, które pozwalają nam na to, by sprawdzić jakie procesy i zjawiska zachodzą na danym rynku. Ponadto dzięki badaniom rynkowym dowiadujemy się, co jest przyczyną tych zjawisk i procesów, jaki jest ich stan aktualny i w jakim kierunku będą się one rozwijały. Czyli przeprowadzając takie badanie będziesz wiedział jakie mechanizmy działają na danym rynku: ceny, podaż, popyt, zachowania i preferencje konsumentów, zachowania Twojej konkurencji, system dystrybucji i sprzedaży. Jest to dość żmudna praca, ale dzięki jej wykonaniu wiesz, czy warto zainwestować w taki biznes, o którym myślisz. Jeżeli uznasz, iż wyniki tych badań są zadowalające, to wówczas możesz wystartować z realizacją swojego pomysłu, jeżeli zaś przyniosą one mierny rezultat, to lepiej dać sobie spokój.

Krok drugi, czyli sprawdzenie popytu i potencjalnej grupy odbiorców

Skoro już w Twoich życiowych planach pojawiło się utworzenie firmy, która zajmuje się zakładaniem basenów przydomowych, to musisz wiedzieć, komu takie baseny będziesz zakładał. Sprawdź najpierw, gdzie jest największy popyt na tego rodzaju usługi. Z pewnością największy jest w bogatych dzielnicach willowych i na osiedlach domków jednorodzinnych. Ponadto sprecyzuj sobie już na początku, czy decydujesz się na prowadzenie firmy, która obsługuje tylko i wyłącznie klientów zamożnych, których stać na baseny luksusowe i o dużych powierzchniach, czy też przygotujesz ofertę zarówno dla osób bogatych, jak i też tych mniej zasobnych, którzy decydują się na budowę basenów mniejszych i o mniejszym standardzie. Wybranie grupy odbiorców jest niezwykle istotną kwestią, gdyż nie posiadając odpowiedniej i rzetelnej wiedzy na ten temat, niewiele możesz zdziałać i tak naprawdę będziesz błądził na rynku po omacku.

Krok trzeci, czyli poznawanie działań konkurencji

We wszelkich przedsięwzięciach biznesowych samo ustalenie potencjalnej grupy odbiorców oferowanych produktów lub usług nie wystarczy, gdy za Twoimi placami czai się konkurencja. Na tym polegają obecne działania rynkowe, mamy wolny i konkurencyjny rynek, zatem takich firm jak Twoja może być w okolicy znacznie więcej. Dlatego też koniecznie musisz to sprawdzić, bo jeżeli w obrębie Twojego miasta, powiatu itd. działa na przykład sześć firm, które prowadzą taką samą działalność jaką zamierzasz otworzyć, to raczej nie ma sensu, byś był siódmą firmą na rynku, który nie ukrywajmy jest rynkiem trudnym, specyficznym i szybko nasycającym się. Jeśli jednak odkryjesz, że istnieje niewiele tego typu firm, to jak najbardziej możesz wchodzić ze swoim pomysłem na rynek. Konkurencję musisz poznać z wielu stron, najważniejszymi jednak są: dla kogo świadczy ona usługi, za ile buduje baseny, jakie one są i jakie posiada ona technologie. Pamiętaj, że tylko dobro poznanie konkurencji, pozwoli Ci na wypracowanie swojej firmie przewagi konkurencyjnej.

Krok czwarty, czyli analiza SWOT Twojej firmy

Pewnie zastanawiasz się: – A cóż to takiego ta analiza SWOT? Otóż z punktu widzenia zarządzania jest to skrót zaczerpnięty z języka angielskiego, który oznacza dosłownie:
S – mocne strony, czyli wyszczególniasz wszystkie atuty Twojej firmy, a także jej przewagę rynkową,
W – słabe strony, tutaj musisz uwzględnić wady firmy i bariery które ona napotyka,
O – szanse – wyszczególniasz wszelkie działania i czynniki, które tworzą szansę dla Twojej firmy na tle rynku,
T – zagrożenia – jak sama nazwa wskazuje musisz określić, co wpływa i może wpłynąć w niekorzystny sposób na Twoją firmę
Dokonanie analizy SWOT pozwoli Ci zatem na dogłębne poznanie Twojego przyszłego zamierzenia i jego funkcjonowania zarówno w warunkach dla Ciebie korzystnych, jak i tych, które korzystnymi niestety nie są.

Krok piąty, czyli dokonanie analizy finansowej

Przed Tobą niezmiernie trudne zadanie, gdyż analiza finansowa do najłatwiejszych nie należy. W tej części Twoich działań musisz bardzo dokładnie przeliczyć ile będzie kosztowało Cię założenie i prowadzenie takiej firmy: zakup sprzętu i wyposażenia, koszty pracownicze, koszty związane z prowadzeniem działalności typu podatki i jeszcze wiele innych. Pamiętaj, że należy tutaj określać zarówno koszty całkowite, jak i też jednostkowe, by obraz sytuacji finansowej był jak najbardziej czytelny. W analizie finansowej zawierasz także wszelkie informacje na temat Twoich przyszłych dochodów. Tylko dodatni wynik finansowy powinien skłonić Cię do założenia działalności, dlatego też pamiętaj o tym, by analiza finansowa była jak najbardziej miarodajna i zgodna ze stanem faktycznym.

Krok szósty, czyli działania reklamowe

To chyba najprzyjemniejszy z etapów przygotowywania się do otworzenia działalności gospodarczej, gdyż oczyma wyobraźni widzisz już tłumy swoich potencjalnych klientów i dobre zyski. Żeby tak było musisz wybrać jak najlepsze sposoby reklamy Twojej firmy. Istotnym faktem jest to, by była ona czytelna, zrozumiała i miała w sobie jak najwięcej perswazji. Możesz reklamować się w prasie, lokalnych rozgłośniach radiowych, za pomocą maili, stron internetowych, plakatów, bannerów reklamowych, czy też ulotek i folderów. To zależy od tego, ile pieniędzy przeznaczysz na ten cel. Pamiętaj, by nie oszczędzać na reklamie, musisz być bardziej widoczny niż Twoja konkurencja i muszą Cię widzieć Ci, dla których zamierzasz budować baseny przydomowe.

Na koniec tych wszystkich działań pozostaje to najważniejsze, a mianowicie tworzysz biznesplan. Dzięki temu dokumentowi poznasz prawdę o swoim pomyśle. Dlaczego? Otóż w biznesplanie musisz umieścić wszystkie działania, które zostały przedstawione powyżej. Wówczas masz bardzo dokładny i jasny obraz sytuacji oraz wiesz, czy realizować swój pomysł. Ponadto biznesplan jest podstawowym załącznikiem do wszelkiego rodzaju starań o dotacje i dofinansowania na utworzenie działalności, czy też na jej rozwój. Z pewnością pomysł na utworzenie firmy zakładającej przydomowe baseny jest pomysłem bardzo innowacyjnym i przyszłościowym, zważywszy na życie współczesnych Polaków, które krótko opisano we wstępie.

W artykule wykorzystano materiały pochodzące ze strony http://www.starpool-unipool.pl/wlasny-basen-zakladanie-i-budowa-basenow/