Personalizacja – poznaj zalety tego topowego trendu

paper-3107253_1280

Personalizacja jest to zabieg mający na celu dotarcie z danym produktem/ komunikatem do konkretnej grupy osób. Stosują ją zarówno niewielkie lokalne firmy, jak i branżowi giganci. Sprawdź, co to jest personalizacja i na czym dokładnie polegają jej najbardziej znane techniki.

Co to jest personalizacja?

Personalizacja jest obecnie jednym z najpopularniejszych trendów marketingowych. Stosuje się ją, by dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców. W tym celu do potrzeb klientów dostosowuje się m.in. sposób promocji i dystrybucji. Przykładem tego może być np. nutella z imieniem czy kubek na kawę z ręcznie napisanym imieniem zamawiającego. Pomysłów na personalizację może być tyle, ile firm. Technika ta umożliwia im dostosowanie produktów i zasad promocji do konkretnych klientów i tym samym większą sprzedaż.

Termin ten w skrócie można zdefiniować również jako szereg zabiegów mających na celu dostosowanie treści do preferencji odbiorców. Spersonalizowana reklama to taka, która jest zgodna z upodobaniami konkretnej osoby lub grupy osób. Tego typu czynności często mają na celu, by trafić np. do kobiet lub mężczyzn, młodzieży w wieku szkolnym czy młodych przedsiębiorców. Zwolennicy personalizacji uważają, że nie istnieje uniwersalny rodzaj komunikatu/ forma reklamy etc., którą możemy skierować do każdego odbiorcy.

Personalizację znajdziemy niemalże we wszystkich branżach. Im bogatsza firma, tym bardziej efektowne możliwości daje swoje klientom. Np. znana firma motoryzacyjna umożliwiła nabywcom jednego z modeli aut na zaprojektowanie dachu. Wiele firm odzieżowych, szczególnie tych zajmujących się produkcją obuwia, daje swoim klientom sposobność wyboru kolorów i możliwość umieszczenia własnego napisu np. na cholewce.

Poznaj najbardziej znane zabiegi personalizacyjne

Popularną metodą personalizacji jest bezpośredni zwrot do odbiorcy. Często korzystają z niej twórcy newsletterów, którzy wplatają w treść imię adresata. Dodatkowo wpisują je już w temacie wiadomości. Mimo iż technika cieszy się dużym powodzeniem, to nie należy stosować jej zbyt często. Po kilku takich e-mailach odbiorca może przestać reagować lub wręcz zdenerwuje się zbytnim spoufalaniem.

Kolejnym znanym zabiegiem jest personalizacja grupowa. Stosując się do niej, należy używać zwrotów charakterystycznych dla danej grupy zawodowej. Oznacza to, że pisząc np. do makijażystek, stosuje się słownictwo znane wyłącznie im. Również pisząc np. do Ślązaków czy Kaszubów, można użyć np. zwrotów gwarowych. Tego typu personalizacja sprawdza się w sytuacji, gdy nie dysponujemy obszerną ilością informacji na temat grupy docelowej lub wręcz odwrotnie wiemy o niej dużo, a tego typu „smaczek” dodatkowo poprawi jakość komunikacji.

Innym sposobem personalizacji mogą być ciekawie wyglądające etykiety. O sile tej techniki wiedzą producenci artykułów spożywczych i przemysłowych. Jednak by uzyskać dobry rezultat, należy zainwestować w druk profesjonalnych etykiet i naklejek. Zadanie to warto zlecić profesjonalnej drukarni cyfrowej.