Kampania reklamowa firmy – jakie pytania zadać klientowi podczas spotkania.

interaction-1233873_640

Zadawanie właściwych pytań jest kluczem do sukcesu kampanii reklamowej firmy, z którą się współpracuje. Jakie pytania powinny zatem paść podczas spotkania? Sprawdzamy!

Pierwsze spotkanie z klientem jest bardzo ważne i to od jego przebiegu zależy, jak będzie wyglądać dalsza współpraca. To właśnie wtedy definiowane są najważniejsze elementy przyszłej kampanii reklamowej – dobierane są narzędzia i omawiania jest strategia działań. Wstępny wywiad pozwala ustalić potrzeby klienta, zrozumieć specyfikę branży oraz cel, który chce osiągnąć działaniami marketingowymi. Aby jednak to się udało, trzeba umiejętnie zadawać właściwe pytania. O co koniecznie musisz zapytać swojego klienta podczas rozmowy?

1. Jakie są cele promocji?

To tak naprawdę najważniejsze pytanie. Jaki jest cel? Po co nam kampania reklamowa, co chce klient osiągnąć? Wydaje się to oczywiste, jednak wbrew pozorom wielu klientów ma problem z określeniem swoich priorytetów. Bardziej kierują się chęcią spożytkowania budżetu przeznaczonego na promocji swojej firmy, nie zastanawiając się, po co im to wszystko i co mogą dzięki temu zyskać. Dlatego spotkanie z klientem warto zacząć od ustalenia głównego celu kampanii. Czy chce pozyskać nowych, czy obsługiwać już istniejących? Czy w trakcie kampanii interesuje go przedstawienie samego produktu/usługi, czy może także zwiększyć świadomość istnienia marki? Pamiętaj, że im precyzyjniejsze pytania zadasz swojemu rozmówcy, tym szybciej i łatwiej uda się określić cel.

2. Kto jest naszym odbiorcą, czyli do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć?

opakowania na próbkiSkoro już wiemy, jaki cel mamy do spełnienia, to pora na zdefiniowanie naszej grupy docelowej. Im dokładniej sprecyzujemy, kim są potencjalni odbiorcy kampanii reklamowej klienta, tym skuteczniej dobierzemy narzędzia i formy komunikacji, które pomogą nam dotrzeć do właściwych odbiorców. Najczęściej określamy wiek, płeć, województwo lub w przypadku usług lokalnych miasto. Można także zastanowić się nad upodobaniami grupy docelowej, jej zachowaniami etc.

3. W jaki sposób zmierzymy efekty naszej pracy?

To bardzo ważne, aby od razu ustalić reguły współpracy i to, na jakiej zasadzie klient będzie nas rozliczał z efektów prowadzonej kampanii. Aby ułatwić rozliczenie, najlepiej, jeśli postawione cele dały się zmierzyć. W jaki sposób? Przykładowo rozliczać się możemy od ilości wyświetleń witryny internetowej klienta lub sprzedaży w e-sklepie.

4. Jakim budżetem dysponuje klient?

Jakim budżetem Państwo dysponujecie? Niestety to trudne pytanie i bardzo wielu klientów niechętnie na nie odpowiada. Jednak warto ich uświadomić, że dzięki tej informacji, możemy przygotować dokładny media plan w odniesieniu do wcześniej postawionych celów. Co więcej, znając możliwości finansowe swojego klienta, możemy przygotować taką strategię kampanii reklamowej, która nie przerośnie jego budżetu. Poza tym unikniemy niezręcznych sytuacji, przy okazji których możemy stracić zaufanie klienta. Jakich? Obiecanie zrealizowania działań, które nie będzie możliwe przez mały budżet.

Tekst opracowany wspólnie z http://efectownia.pl/.