Niniejszy artykuł opisuje budowę biznes planu dla salonu kosmetycznego, z uwzględnieniem kryteriów – jakie obowiązują w Powiatowych Urzędach Pracy – w zakresie dotacji na otwarcie własnej działalności przez osobę bezrobotną.
- Wskazujemy rodzaj zamierzonej działalności w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. W przypadku dofinansowania z PUP będzie to zawsze Jednoosobowa pozarolnicza działalność gospodarcza osoby fizycznej.
- Symbol podklasy rodzaju działalności określonej zgodnie z PKD dla salonu kosmetycznego to 93.02.Z
- Informacje o wnioskodawcy – jego historia zawodowa, posiadane kwalifikacje, motywacja, źródło pomysłu na biznes itp.
- Siedziba firmy – stan techniczny, podstawa prawna w oparciu o którą dysponujemy lokalem (np. umowa najmu), dostępne media, metraż, planowany sposób zagospodarowania przestrzeni.
- Opis rynku i branży – tendencje na rynku, specyfika branży, prognozy (w oparciu o wiarygodne źródła informacji – analizy ekspertów, branżowa pracę itp.)
- Opis planowanej działalności gospodarczej – wskazujemy tu zakres świadczonych usług (wraz z cennikiem), oraz rynek zbytu – np. klienci z obszaru danej miejscowości, dzielnicy itp.
- Opis klienta docelowego – ile może mieć lat, czym może się kierować dokonując wyboru danego salonu kosmetycznego, jaki może być jego poziom wykształcenia, preferencje, poziom zamożności itp. Charakterystyka klienta musi zawierać odpowiednie, logiczne wyjaśnienie.
- Analiza SWOT, a wiec opis mocnych i słabych stron przedsięwzięcia, oraz rysujących się szans i zagrożeń. Analiza SWOT powinna zawierać strategię minimalizacji słabych stron i zagrożeń, oraz opis podejścia umożliwiającego maksymalne wykorzystanie mocnych stron, oraz szans rysujących się przed firmą.
- Kalkulacja kosztów związanych z podjęciem działalności gospodarczej oraz źródła ich finansowania – wskazujemy wszystkie wydatki inwestycyjne związane z uruchomieniem firmy (np. zakup narzędzi, urządzeń, adaptację lokalu, szyld reklamowy itp.). Żołdem finansowania może być dotacja z urzędu pracy, środki własne, kredyt itp.
- Uzasadnienie wydatków planowanych do przeprowadzenia z dotacji – należy wyjaśnić sposób wykorzystania danego urządzenia w przedsiębiorstwie, oraz uzasadnić, iż jest ono niezbędne do funkcjonowania firmy.
- Działania podjęte na rzecz uruchomienia działalności gospodarczej – wyszczególniamy tu uzyskane pozwolenia (np. Sanepid), odbyte szkolenia (np. szkolenie z obsługi lasera kosmetycznego itp.), oraz inne kwalifikacje (prawo jazdy, obsługa kasy fiskalnej itp.)
- Analiza finansowa, a wiec prognozowany rachunek zysków i strat na okres 12 miesięcy. Analiza finansowa powinna zawierać szacunkowy dochód, szacunkowe koszty stałe i zmienne, oraz obliczenie zysku netto, po uwzględnieniu podatku dochodowego i skałek ZUS. Wybrana forma opodatkowania powinna być dodatkowo uzasadniona. Dodatkowy opis powinien określać w jaki sposób zostały obliczone poszczególne kwoty.
- Zabezpieczenie – wskazujemy wybraną formę zabezpieczenia dofinansowania, zgodną z formami zabezpieczenia dostępnymi w danym PUP.
Choć każdy Urząd Pracy ma nieco inny wzór wniosku i biznes planu, to wskazane wyżej elementy pojawiają się w większości tego typu dokumentów (często są trochę inaczej nazwane, lub w innej kolejności). Szczegółowy poradnik dotyczący dotacji z Urzędu Pracy i przygotowania wniosku i biznes planu można znaleźć tutaj:PlanujBiznes.pl